Dla moderatora
Jak zorganizować Debatę?
-
- Organizator spotkania wyznacza termin, zapewnia salę, zaprasza uczestników. W zaproszeniu przesyła uczestnikom pytania dedykowane każdej z dziesięciu Debat.
- Organizator rozpoczyna spotkanie od wyznaczenia moderatora (może to być również sam organizator), który powinien przez całą dyskusję pozostawać neutralny.
- Na początku spotkania warto rozdać kartki z głównymi pytaniami, na które uczestnicy będą szukać tego dnia odpowiedzi. (Debaty)
- Moderator/organizator może wyznaczyć również protokolanta, czyli osobę, która na bieżąco będzie zapisywać główne wątki rozmowy.
- Jeżeli uczestnicy się nie znają, na początku dyskusji powinni się wszyscy przedstawić i powiedzieć kilka słów o sobie, np. z jakiej są organizacji.
- Moderator powinien przedstawić temat i najważniejsze punkty dyskusji.
- Moderator prowadzi dyskusję na podstawie pytań przygotowanych dla każdej Debaty, jeżeli jest taka potrzeba może zaproponować przerwę uczestnikom.
- Moderator zapewnia możliwość zabrania głosu przez każdego z uczestników, ale może też poprosić o skrócenie wypowiedzi, jeżeli uzna, że jest za długa lub nie na temat. Jeśli ktoś nie chce się wypowiadać, warto zachęcić, ale nie zmuszać.
- Moderator powinien zwracać uwagę na pilnowanie czasu wypowiedzi i głównego wątku. Głosy krytyczne są równie ważne dla dobrej dyskusji, więc nie należy odbierać głosu osobom, które wyrażają odmienny punkt widzenia.
- Na koniec spotkania moderator robi krótkie podsumowanie dyskusji i przedstawia grupie główne tezy, jakie pojawiły się podczas rozmowy. Najlepiej od razu też umówić spotkanie na kolejny miesiąc.
- Po spotkaniu moderator wspólnie z protokolantem powinien sporządzić opis spotkania. W tym celu na dole strony znajduje się specjalny formularz, który należy wypełnić w przeciągu 7 dni od przeprowadzenia Debaty.
- W formularzu należy zapisać najważniejsze tezy, jakie pojawiły się podczas dyskusji, oryginalne spostrzeżenia i pomysły, problematyczne zagadnienia, na które grupa nie mogła znaleźć odpowiedzi lub wywołały najwięcej emocji. Prosimy zaznaczyć, w których punktach nie udało się ustalić wspólnego stanowiska, czy były duże rozbieżności. Warto napisać, czy jakieś postulaty szczególnie spodobały się grupie. W uwagach warto wyszczególnić zagadnienia, które były niezrozumiałe, albo o których grupa nie chciała dyskutować, a także własną subiektywną ocenę spotkania.
Jeśli masz jakieś pytania, NAPISZ DO NAS
Po każdej Debacie prosimy wypełnić formularz, zawierający opis spotkania.